SVAREN!

För det första var det himla kul att så många skickade in frågor!

Här kommer svaren.

 

 

Vilka är din fem-i-topp lista innom artister och filmer? (:

Svar: Åh det där var en hemskt svår fråga men jag ska försöka mig på den!

Jag svarar på vad det är jag lyssnar mest på just nu när det gäller musiken för min musiksmak ändras hela tiden.


Filmer

1, Le fabuleux destin d'amélie poulain

2, Factory girl

3  Spirited away

4, En långvarig förlovning

5, Tonari no totoro

Artister

1, Ludvig Svartholm

2, Regina Spektor

3, The little hands of asphalts

4, Lars Winnerbäck

5, Laakso

 

Vad är det fulaste man kan ha på sig tycker du?? jag hatar verkligen äkta päls

Svar: Jag tycker att en del kan passa utmärkt i päls, och jag har inget emot om den är äkta. Däremot skulle jag nog inte kunna använda något i pälsväg, mest för   att jag tycker att jag inte passar i det.

Något jag tycker är fult är uggs, leggings (alltså sådana som slutar mitt på  smalbenet eller nere vid ankeln) och paljettjackor.

 

Tycker du att du har en fin pojkvän?

Svar: Jag tycker att jag har världens finaste pojkvän!

Mest för att han känner mig så bra och för att han har så mycket fräknar på sommaren.


Hur lång är du?

Svar: Jag är 158 cm kort! Hela grundskolan var jag kortast i klassen men nu i gymnasiet finns det faktiskt de som är kortare vilket jag tycker är trevligt.

Annars har jag inget emot att vara kort, det finns ju klackar!

Det enda som kan vara lite jobbigt är att min pojkvän är rätt så lång, 186 centimeter tror jag.

 

Vad är det bästa du vet?

Svar: Kärlek och nära vänskap! Och att hitta riktiga fynd på secondhandbutiker.

 

Vars bor du? (vilken stad)

Svar: Jag bor i Umeå! Egentligen i en liten by två mil utanför men min pojkvän bor inne i stan samt min skola så jag tillbringar det mesta av min tid där.

 

Vilken är din favorit-årstid?

Svar: Våren, helt klart. Jag blir alldeles fladdrig när snön börjar töa och blir alltid förkyld för att jag går barfota redan i april.

Det bästa med våren är att ljuset kommer tillbaka och att marken börjar synas. Det luktar också så gott av jord och gräs när allt börjar töa.


Har du läst "ibland bara måste man"? För jag började tänka på den när jag såg din såndär blogg-bild-banner.
(tycker du är fin)

Svar: Nej det har jag inte! Något jag borde läsa kanske?

Och tack så hemskt mycket, det värmer.

 

Berätta lite om vad du tycker om med den stad du bor i! typ lite fina affärer och caféer och lite sånt. PUSS

Svar: Jag lovar att skriva ett inlägg om det inom snar framtid!

 

Om du inte skulle gå på Midgård vilket gymnasium skulle du då gå?

Svar: Svår fråga, jag har sedan många år velat gå på midgård. Kanske skulle jag gått Waldorf eller så skulle jag flyttat och gått i någon annan stad.

 

Vad är det finaste du sagt till någon/Någon sagt till dig och vem är din största inspirationskälla?

Svar: 1, men åh vad svåra frågor ni ställer! jag tycker väldigt mycket om ord som "du är det bästa jag vet" och "egentligen har jag varit din hela mitt liv" och annat klyschigt.

2, Linda skugge,  Andy Warhol och Sara stridsberg måste jag nog svara på den frågan.

Linda, för att hon är en sån stark och rättfram människa och för att hennes böcker är fantastiska.

Andy för att han var och är en av tidernas intressantaste konstnärer och regissörer, och för att han verkar så speciell. (Tips, se factory girl)

Sara för att hon är en hemskt duktig författare och för att hon tolkade SCUM så galet bra.

 

 

Vad går du för linje på gymnasiet?

Svar: Jag går teaterprogrammet och det är nästan det bästa valet jag någonsin gjort!


Tycker du om katter?

Svar: jag tycker hemskt mycket om katter, jag har en halv


Vilket är ditt favorit-te?

Svar: Champagne eller Grönt te med ginseng tror jag. (oj vad trendig jag låter nu va oowoho)

Ingefärsté är något jag har väldigt svårt för.

Vad är det mest romantiska du har varit med om?

Svar: Sånt här är lite för privat för min smak egentligen men en gång så gav min pojkvän mig en ask med hundra hjärtan i, ett hjärta för varje dag vi varit varandras. Sedan finns det mer, speciella och fina händelser, och om dom kanske jag berättar om någon annan dag.

 

Har du någonsin bråkat väldigt mycket med någon av dina vänner?

Svar: Ja det har jag. Fast just nu bråkar jag inte med någon riktigt.

En gång (eller egentligen nu också kanske) var jag och en tjej jag aldrig egentligen tyckt om, rätt osams. Grunden till bråket försvann efter en tid och nu känns det mer som att, ja, att vi kanske inte riktigt är menade för varandra. Men några andra ”stora” och långdragna gräl har jag aldrig haft riktigt. Jag är inte speciellt långsynt.

 

Vad vill du bli när du blir stor?

Svar: Jag vill bli kostymör, eller scenograf. Möjligen fotograf på sidan om.

 

Jag har två frågor!
1, är du kristen, eller har du nån annan relion? om du inte är det så varför inte?

2, vars får du alla dina fina klänningar ifrån?

Svar: 1, Nej det är jag inte, jag är inte religiös överhuvudtaget. Anledningen är väl att jag aldrig har sett någon anledning till att vara det, och för att jag inte behöver det. Men jag förstår varför andra vill ha något att tro på, det är nog en stor tröst i livet.

2, Många av mina klänningar syr jag själv, och de andra köper jag både secondhand, på tråkiga vanliga affärer som Bikbok, en del från små vintageinriktade butiker runt om i landet och några har jag fått av vänner.

 

Vars köper du alla din super fina kläder?? :)

Svar: läs tidigare fråga :)


Vad är den finaste julklappen som du gett till någon?

Svar: Det är lite svårt att svara på själv, det får du nog fråga någon av mina vänner! (Dåligt svar jag vet men just nu kommer jag verkligen inte på något)

Kan du inte berätta om vad du tycker om din skola, klass och gymnasielinje? :)

Svar: Ända sedan jag fick höra om Midgårdskolan har jag velat gå där. När jag började i en teatergrupp när jag var tretton fjorton år  blev jag väldigt intresserad av det och eftersom jag inte riktigt visste vad jag annars skulle välja så var det teaterlinjen som stod som förstahandsval när jag skickade in min ansökning i våras.

Nu går jag alltså teaterlinjen på Midgårdskolan i Umeå, som är en skola med olika estetiska linjer. Bland annat finns bild och form, film, dans, musik och media. Det finns också någonting som kallas Arena natur, där eleverna läser naturämnen (som jag inte gör) och något som kallas Arena sam som är mer grundläggande. I båda arenalinjerna kan man också välja något estetiskt tillval.

Det bästa med min skola är att det är så bra stämning. Jag gick min högstadietid i Vännäs, och ibland kunde jag skolka bara för att få åka in med bussen och sitta några timmar i cafeterian på midgård och drömma om när jag själv fick gå där.

Min klass är en helt okej klass, jag har inte riktigt kommit in i gemenskapen än   känns det som. Jag går i samma klass som min pojkvän, och det tycker jag väldigt   mycket om!


Varför är du inte klittähjpop, nä skoja, men berätta lite stylingtips för du är alltid så fin!

Svar: Glitterpop har jag visst varit, -07/08 i mitt hjärta!

Okej, tre bra regler:

1, man måste våga bli inspirerad och påverkad av andras klädsmak. Det är superviktigt att titta på hur andra klär sig, man får oändligt med idéer från det.

Och det är visst okej att kopiera andras stilar, till viss mån.

2, Håll inte fast vid en speciell "stil" Det kan lätt bli lite trist i längden. Blanda och prova på många stilar istället!

Ur en stil skapas en annan osv osv osv.

3, lyssna inte för mycket på trender. MEN, det ÄR okej att tycka att det är snyggt. jag känner flera människor som säger att de ABSOLUT inte klär sig efter dagens trender och att de ABSOLUT inte tänker bli påverkad av den heller. Skitsnack. Man SKA påverkas för det är då man utvecklar sig själv. Punkt.

 

Vad är din riktiga hårfärg?

Svar: Mellanbrun. Det har jag inte haft på nästan fyra år.

 

Vilka stilar har du haft genom tiderna, och varför började du klä dig som du gör nu?

Svar: När jag var tretton hade någon slags bohemhippieperiod som mest påverkades av att jag besökte Christiania ensam första gången och träffade människor som sedan blev bra vänner.

Sommaren där jag fyllde fjorton färgade jag mitt långa hår kolsvart och hade en hellokitty period. När jag på vintern blev dumpad av min pojkvän som också var min allra bästa vän mådde jag rätt kasst hela vintern och blev intresserad av emo. Jag skaffade mig några emovänner jag hoppade runt med och jag hade också en omgång rosa dreads ett tag. Sedan klippta jag av dem och håret och fick min första page. Jag började läsa en massa bloggar och klädde mig enbart i vita strumpbyxor och brunrutiga kjolar. Sommaren 08 färgade jag min svarta page röd och rumlade runt med nya popparvänner och lyssnade på broder daniel och klistrade stjärnor under ögonen och ett kilo dåligt fastsatta ögonfransar. 2009 gick jag längre in på klänningsvägen och blev intresserad av sextiotalsmode. Jag letade runt i secondhandbutiker efter spetsklänningar och rödvita skarfar. Nu är det slutet av 2009, och det jag tycker är finast i hela världen är för korta klänningar, tjocka eyelinervingar, höga klackar, och spetsblusar. Här kommer jag nog stanna ett tag.

 

Vilken är din favoritblogg?

Svar: Oj svår fråga. The cherry blossom girl är en väldigt vacker blogg, men lite trist i längden tycker jag. (oh nu kommer alla klänningsförsetta rosettflickor att mörda mig i sömnen för att jag sagt så)

De som jag läser mest är requimporunconettettfyraDavid WimmermanWetthecompletetruth och några fler.


Jag pratade med dig någon gång om att du skrivit nån typ novell för en tidning?
Vad var det för tidning och vad var det du skrev?

Svar: Jag har skrivit två noveller för tidningen Glöd, när de fortfarande fanns. Det var någon gång runt 2007 2008 tror jag. Vad kul att någon minns det!

 

Vad tycker du om julen?

Svar: Jag har inte så mycket emot den, jag tycker mycket om förberedelerna! Handla fina julklappar och slå in, baka kola och gå på stan när det snöar och så, men själva julafton är inte riktigt något för mig.

För två år sedan firade jag jul i Cuba vilket var en av mina finaste upplevelser, för latinamerikansk jul är helt annorlunda är svensk. Salsafest till långt in på natten och fullt med underbart trevliga människor.

 

Varför kopierar du andra bloggar (t.ex. niotillfem, etoiles och requiem pour un con) så mycket?

Kommer du inte på nått själv att skriva om?

Svar: Jag tycker inte att jag ”kopierar” andra bloggar, i alla fall inte medvetet. Jag skriver om sådant som jag är intresserad av och tycker om och det är väl alltid så att man undermedvetet påverkas och inspireras av andra bloggar man läser?

Om man tycker att min blogg är för mycket lookalike så kanske man kan läsa andra bloggar? Värt att nämna är att jag skriver min blogg till största delen för min egen del, och om nu andra tycker att den är intressant tycker jag bara att det är roligt!

 

Vad fascineras du av?

Svar: Oj. Jag fascineras av intressanta människor jag möter, av bloggar såklart, av kläder, av fina filmer och bra musik. Varför olika personer har oliak åsikter, och hur de argumenterar för sin sak fascineras jag väldigt mycket av.

Ni vet, när man träffar människor på tx bussen som man börjar prata med? Sådana där små möten på vara några minuter men som man sen inser påverkade en väldigt mycket? Sånt tycker jag är hemskt fascinerande.

Fotografier av duktiga fotografer, dikter som träffar rätt, peta på hjärtat-noveller,

SCUM-manifestet, starka feministiska författare som berättar verklighetstexter så som Linda Skugge, vackra butiker och människor som är sådär fulsnygga.



Kommentarer
Postat av: Cornelia

Ibland tror jag att jag inte har någon effekt alls på hur folks liv blir. Och sen ser jag saker som till exempel att du inte ens kan svara på några frågor om Ditt liv utan att nämna både mig och Elmer. Lite lustigt :) Tror att det är samma för mig dock.

2009-12-23 @ 21:02:28
URL: http://hansgustav.blogg.se/
Postat av: c

det kanske inte var han xD

2009-12-23 @ 22:39:40
Postat av: Jessica

Jag vill bara säga, för jag har läst nu minst två inlägg där du säger att du känner dig utanför i klassen, att först och främst känns det jätteledsamt att läsa. Jag är rätt så säker på att ingen i klassen har menat att på något vis stöta ut dig, och det är tråkigt som attans att det verkat blivit så. Men jag själv har iallafall märkt att det kan vara lite svårt att nå dig, och att du verkar hellre gå iväg och vara ensam med Petter istället för att vara med klassen, så det kanske har något med det att göra. Ifall du skulle snacka lite med klassen och hänga på oss ibland, så skulle iallafall jag verkligen inte utesluta dig på något sätt, utan snarare välkomna dig. För det känns verkligen kasst att du känner dig lite utanför. Så vill jag inte ha det. Jag har tänkt försöka nu efter jul iallafall att försöka få med dig mer i klassen! Du kan ju säga till ifall det blir jobbigt eller så

2009-12-24 @ 00:34:24
URL: http://maskrosb4rn.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag går nian nu och är superintresserad av att välja teater på midgård till nästa år.. :) Min kusin går andra året nu och hon är helnöjd, och tycker att gymnasievalet är det bästa val hon någonsin har gjort. (som du också verkar tycka?) och det låter ju jätteroligt.. jag har alltid varit intresserad av teater och hör bara positivt om att gå teater på midgård! (enda negativa är att jag måste pendla och att jag har hört att maten inte är den bästa..?) Hur som helst så är jag väldigt intresserad av att höra mer om hur det är på midgård och vad du tycker om lektionerna.. :) Jag hoppas att du vill hjälpa till, för allt jag hör gör mej bara mer och mer säker.. hittils. :)

2009-12-27 @ 13:37:22
Postat av: Tua

andy är äcklig och ful.

önskade att valarie hade dödat honom.

<3

2009-12-27 @ 20:35:56
URL: http://sjukhus.wordpress.com/



Namn:

E-postadress:

Blogg: