Böcker


Nu ska jag som duktig och estetisk bloggerska ge en presentation på några böcker som betytt mycket under min barndom, och några som betyder väldigt mycket nu.



- Jag börjar med dem jag läste när jag var yngre



Juliane och jag - Inger Edelfeldt

Jag totalälskade den här boken och det här var min dröm.
Jag minns hur inspirerad jag blev till magi efter att jag läst den här första gången.
Jag minns alla kvällar som jag och Victor utförde en hel massa små förtrollningar och jag minns hur mycket jag ville ha en sådan svart sammetsklänning som Juliane hade.




"Om ens mamma är död, är man fortfarande en dotter då?"

I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell

Jag grät och jag grät och jag grät och jag var fruktanstvärt förtvivlad den natten jag läste ut den här.





"Gå, sade fågeln, ty löven var fulla av barn"

Trädet och tiden - Gunila  Ambjörnsson 

Den här boken gav mig väldigt mycket och är fylld med stokholm och gansk mycket värme.





 - Jag fortsätter med de jag läser nuförtiden





Majas morsas kompis sambo och andra noveller - Katarina Kieri

Den här boken är fylld med ett tiotal noveller om olika personer i en högstadieskola och deras smö ögonblick.
Novellerna är sammanflätade, och huvudkaraktären i novell ett återkommer som en biroll i novell nummer fyra etc. 
Den ör totalfin.





Sofies värld - Jostein Gaarder 

Svår attförklara, men den handlar om vetenskap.
Lite dryg i längden, men superintressant och väldigt bra gjord.
Den är egentligen Albins, men jag har lånat den sedan i sommras.




Sen tar vi berlin - Moa Lina Croall

En av de absolut bästa böckerna jag har läst.
Jag får en sådan sjuklig längtan efter att åka bil på autobahn och bo i kollektiv i Berlin tillsammans med en grönögdtjej med täta svarta ögonfransar och sitta i nedsjunkna soffor på en sjabbig gaybar och planka tunnelbana när jag läser den här  boken. Jag blir så fullkomligt lycklig och jag grät väldgit mycket den natten jag sträckläste den.
LÄSLÄSLÄS





Drömfakulteten - Sara Stridsberg

Det här är mitt liv, det här är min bibel, min koran.
Det här är jag, det här är mina tankar.
Det här är en sådan bok som inte finns på riktigt, jag är förälskad och kommer aldrig sluta älska.
Hela mitt exemplar av den här är fullklottrat, den är bläckfylld och har tusen och åter tusen hundöron på sidorna.
Jag dör.
Jag vill bli begravd med den här boken över bröstet.








Kommentarer
Postat av: Sara

Gud så jag saknar dig.

2009-02-26 @ 11:14:22
URL: http://herrbertrand.blogg.se/



Namn:

E-postadress:

Blogg: