ROM, ITALIEN, OCH LITE BILDER!

Nu har jag äntligen orkat med att tanka in, och redigerat några av bilderna från Italienresan!
Det är kanske lite tråkigt att läsa om vad någon annan har gjort på sin semester (det tycker jag) men i några små meningar; jag har haft det fruktansvärt skönt! Resan kom precis i rätt tid mitt i vintern då det är skönt att resa bort, vädret i Rom var extremt vårigt med blommande körsbärsträd och 15-20 grader. Jag åt och fikade mest hela tiden, köpte några fina grejer som ni ska få se sen, och spenderade efterlängtad tid i lite svalare kläder och finare skor. Underbart.
Att flyga till Italien tar ungefär tre eller fyra timmar. På vägen dit hade jag massor med feber och dödligt lock för öronen, men hann ta ett kort på alperna och en del av Venedig under oss.
Såhär såg det ut utanför vår lägenhet. Vi bodde tre kvarter från Vatikanen, och hade en jättesöt liten brödbutik alldeles bredvid.
Utsikten från kupolen i peterskyrkan. Att tillägga; trappan upp var på sina stället max TRETTIO CENTIMETER BRED. Jag såg tre gråtande människor sittandes i hörn på grund av cellskräck, det hängde ned ett tjockt rep i mitten som man skulle hålla i för att inte ramla bakåt på alla hundratal människor efter en. Det var alltså omöjligt att vända om! Man var tvungen att gå upp hela vägen, och sedan ned en liknande väg på andra sidan kupolen. Men utsikten var jäkligt grann va?
I sixtinska kapellet fick man inte fotografera upptäckte jag efter jag tagit denna bild, när en mycket uppklädd men arg vatikanvakt kom fram till mig. Vatikanstaten har förövrigt världens finaste vakter! Men värjor och stora färgglada mantlar.
Det finaste med Rom är nog alla gator, alla fina gränder och det faktumet att de faktiskt hänger tvätten mellan husen på riktigt!
Jag köpte äkta skinnhandskar av en gammal man i en pytteaffär. Jag doppade händerna i talk, fick en liten speciell kudde att vila armen mot, och sedan lirkades handskarna på mig. Så fint! Köp handskar om ni åker till Italien!
Min fina mamma jag reste tillsammans med.
Som ett avslut: I Italien kör man som FAN, parkerar på trottoarerna, och tutar konstant. Men fina bilar finns det, och speciellt vespor!

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh! Jag känner igen mig så väl! Har själv varit i Rom två gånger, och gått i den där otäckt trånga trappan upp till Vatikanens tak en gång. Vill tillbaka när jag ser dina bilder!!

2011-02-16 @ 18:58:35
URL: http://aliblyerts.blogg.se/
Postat av: Hilda

Vad fint det verkar ändå, blir värsta sugen på att resa!

2011-02-16 @ 19:54:32
URL: http://selfdoubt.spotlife.se/
Postat av: Kasper

1. Bråka inte med schweizergardet.

2. SKINN va? xD

3. FIINT

2011-02-16 @ 21:01:01
URL: http://thenightshift.blogg.se/
Postat av: Kitty

Italien är underbart!

Och tro det eller ej - det finns fler Vespor i Florens, eller Firence som det heter på Italienska.

Själv så har min familj en lägenhet i norra italien, SÅ VACKERT, och dit ska jag ock åka skidor på sportlovet. Jag är faktiskt en fjärdedelsitalienare! :D

2011-02-16 @ 21:01:56
URL: http://bykitty.blogg.se/
Postat av: A

Åh, jag ska åka till Italien i sommar, har du något tips på någon bra marknad eller annat ställe man kan se fina saker på? :) Väldigt fina bilder! ;)

2011-02-17 @ 09:25:42



Namn:

E-postadress:

Blogg: