OM MIDGÅRDSKOLAN

Minns ni att jag lovat tidigare att skriva ett inlägg om min skola?
Ni har önskat det flera gånger, och nu tar jag mig äntligen tid, så här är det!
Jag går första året i teaterlinjen på Midgårskolan Umeå.
(För att skryta lite så är det också skolan för sj älvaste Idoltove)
Midgård är alltså en gymnasieskola som ligger ganska nära centrum. (Väldigt bra tycker jag, praktiskt) De linjer som finns är Teater, Musik, Musikproduktion, Dans, Film, Media, Bild och Form, Arena Natur och Arena Kultur. Eftersom Midgård är en estetiskt inriktiad gymnasieskola så finns det såklart mest sådant, men Media, och de båda Arenaklasserna räknas som ikke-estetiska. Om jag inte minns fel kan man i åtminstone Arenalinjerna välja till estetiska kurspaket.
Jag går alltså teaterlinjen, där vi är femton stycken. I de flesta klasserna på Midgård brukar det gå uppemot trettio fyrtio elever, men vi är en liten klass! De ämnen som inte är teaterinriktade går teaterklasserna tillsammans med filmklassen i samma årskurs, så mestadels av tiden är vi ändå trettio stycken. Dans och musikproduktion som också är små klasser läser också grundkurserna tillsammans.
Eftersom jag inte har så stor koll på de andra linjerna så tänkte jag åtminstone skriva några rader om mitt program. I ettan läser man fysisk teater, som innehåller lite olika saker. Improvisation jobbar man mycket med, samt med manus och en hel del annat. Just nu jobbar vi med att gestalta olika karaktärer med olika status, och snart ska vi också göra barnteater som vi ska visa upp på ett dagis. I ettan läser man också Scenografi Mask Kostym, och det är mitt absoluta favoritämne hitills! I tvåan och trean fortsätter man med fysisk teater, men också ljus och ljudteknik.
En av de roligaste sakerna med att gå i ettan är projektarbetet som alla estetiska ettor gör tillsammans under vårterminen. Det var faktiskt en av anledningarna som jag ville börja på midgård, när jag för första gången för flera år sedan såg ettornas projektarbete. Det håller vi på med just nu, och det ska vi hemskt kul när vi går igång det! Under en vecka runt påsk visar vi sedan upp föreställningen.
Ni som börjar Midgård till hösten kommer märka fort hur mycket fördomar det verkar finnas linjer emellan. Jag minns mina första dagar, under insparken i höstas. Det första man får lära sig av de äldre eleverna är att ogilla vissa linjer, speciellt musikprogrammet då. Så vidare seriöst är det ju inte, mest en kul grej, så bli inte avskräckta av att vi verkar avsky varandra! Man ska ogilla musik för att dom får det mesta av skolans uppmärksamhet, och framförallt pengar, man ska ogilla media för att de inte är riktigt estetiska osv osv osv i all oändlighet.
Egentligen tycker vi om varandra, och jag har vänner från i stort sett alla linjer.
Vad mer ska jag säga? På Midgård går man om man vill ha kul under sin gymnasietid, och inte bara råplugga för att kunna gå på fina vidareutbildningar. Men det kan vi minsann med! Alla linjer på Midgård är studieförberedande, och man kan utöka sin utbildning på en massa sätt också.
Vi har en cafeteria också, där det ibland är någon som uppträder på den lilla scenen vi har.
Priserna är helt okej, men det är lätt att några hundra plötsligt försvinner på några veckor så lite ska man tänka sig för. Vi har en matsal, som nog är det som har sämst rykte på Midgård. Maten är inte bra, men den är faktiskt inte jättedålig heller, det går att äta. Oftast. Vad finns det mer... Jo, bussar har vi! Som går från skolan rätt ofta, men bara på morgonen om man vill dit. Det finns en hel massa föreningar och grupper också, så som Geekclubseven som jag är medlem i, och kaffedepartementet.
Jag tycker att Midgård är en jättebra skola, och det är faktiskt framför allt att folk är så himla fina och trevliga. Jag har gått hela min skolgång i Vännäs med människor som jag verkligen inte passade med, så för mig var det en fantastiskt känsla att till slut få gå på en skola som faktiskt inspirerar mig.
Så hjälp till att skapa en bra kull ettor nästa år, och börja här om det låter passade för er!

Kommentarer
Postat av: Marlene

Fyfan, hatar musikare.

2010-01-26 @ 10:00:11
URL: http://surrealistiskt.blogg.se/
Postat av: Eva

Det är bara teater som hatar andra linjer. Ju.. ^^

2010-01-26 @ 15:30:17
URL: http://petrur.blogg.se/
Postat av: Camilla

Awesome :D

Tack så jättemycket för att du tog dej tid att skriva inlägget :) Det är häftigt, ju mer man hör om midgård desto bättre låter det..

2010-01-26 @ 15:38:18
Postat av: karre

midgård är för bögar. man går in the ghetto.

2010-01-26 @ 19:57:25
Postat av: Anonym

På midgård går det bara borgare

2010-02-10 @ 15:00:51



Namn:

E-postadress:

Blogg: