MINIGUIDE FÖR SKÅNE/KÖPENHAMN





Ni vet ju att jag var några veckor runt om i skåne och danmark för inte så länge sedan, och jag tänkte lite snabbt svänga ihop lite om bra ställen man inte ska missa och sånt.



Humana second hand, Bankgatan 15A
Välsorterat (efter färg) och det finns verkligen massor med sådant som är riktigt fint.
Fråga de som jobbar där om hjälp, för de har verkligen superkoll på allt som finns, och speciellt VAR det finns.




Café Ariman, Kungsgatan 2 (alldeles bredvid domkyrkan)
Ariman är ett poppis studentställe med det godaste istéet jag druckigt.

We love music, Kungsgatan 4 (alldeles bredvid Café Ariman)
Kombinerad musik/klädaffär där båda delarna är jättebra. Här fyndar man jeansshorts och tygskor i massor med olika färger för en billig penning.

Saluhallen, Mårtenstoget
Superbillig och god lunch, frukt, mat i allmänhet! Vi köpte med oss linssoppa, salami och brieost för att äta ute.

Runt Klostergatan/Lilla Fiskaregatan hittade jag en bra tygaffär också, tyvär så glömde jag att skriva upp adressen.

Fyndkällaren, Kattesund 2 (en tvärgata till stora södergatan)
Genom en liten dörr kantad med all världens bråte, och så är man nere i en källare fullpackat med saker i flera stycken rum. Gå hit för att hitta trettiotalsdräkter, gamla frackar, porslin, smycken och gamla plåtburkar.







Här har jag inte så mycket att säga eftersom vi inte var här sålänge, förutom att om man går gågatan fram (stora östergatan) så kommer man till ett bra pannkaksställe med god chailatte!
Desutom köper man goda hallon på österportstorg, och tittar på fantastiskt fina hus bortåt norra västergatan.




När vi var i köpenhamn bodde vi i en lägenhet på Vesterbrogade. Om man gick ner några kvarter därifrån fanns Istedgade som är full med thaibutiker, caféer och en hel del second hand.

Röda Korset ligger bland annat där, på adressen Istedgade 69

København K, Studiestræde 32B och Teglgårdstræde 4
København K är den populäraste vintageaffären i köpenhamn enligt många, men är lite för dyrt för min smak. Fulsnyggt sportmode, allmänt vintage, ytterkläder och en del annat.

Dixiegrey, Istedgade 56C
FEMTIOTAL. Den perfekta affären, förutom hutlösa priser. Nä inte riktigt, men det mesta kostar runt 1000-2000 (i danska kronor då, vilket ger ungefär 1250-2450 svenska kronor) Klänningar, underkjolar i X antal olika färger, accessoarer i massor, femtiotalsjeans, blusar, och såklart SKOR. Mina drömskor är härifrån!



Okänd, Istedgade
Lite innan dixiegrey såg vi en affär som såg spännande ut, men den var tyvär stängd när vi var förbi den. Jag kommer inte ihåg vad den hette heller.
Men, om ni går på Istedgade och ser ett fönster med sextiotalsinredning, gå in och kolla!
Möbler, köksinredning och snygga tapeter.




Kommentarer



Namn:

E-postadress:

Blogg: