MIN FAVORITANIME!

Jag fick ju en förfrågan för tusen år sedan om jag hade några animefavoriter så här kommer nu några av mina allra bästa serier och filmer! (Bättre sent än aldrig) Som ni kommer märka är jag en riktigt sucker för drama och romantik... Ni kan väl tipsa om några andra bra filmer eller serier? <3




Fruits Baskets
En anime som var en av de första serierna jag såg! Den är väldigt kort, bara 26 episoder, men perfekt och fantastisk på alla vis. Den här faller direkt in i genren drama/komedi och har den bästa mixen av karaktärer som finns. Åh jag blir alltid så löjligt glad när jag ser den!
Death Note
Mmm här kommer en till goding... En grymt story och en karaktär vid namn L som inte riktigt går att hålla ögonen ifrån om man är en tjej som jag! Finns också i oteknad version, som jag faktiskt gillar riktigt hårt. Lite monster, lite övernaturligt, lite killar. Allt som är bra.


Chobits
Handlar om vackra maskinflickor, vad mer kan man önska? Nä men Chobits är urgullig och roligt och fin och allt sånt men ändå på sina ställen väldigt hemsk och sorgligt. Och det finns ju inget sötare än Chii!


Elfen Lied
En av de sorgligaste och mest hjärtkramande serierna jag sett. Fett brutalt också. Inget sött här! Eller jo, och det är det som är hemskt.. Jag brukar inte gilla våldsanimes men Elfen Lied kan man verkligen inte ogilla. Underbart soundtrack också, namnam.


Spirited Away
Spirited Away har nog många av er sett även fast ni kanske inte är så insnöade på anime eftersom Spirited Away är en film och ingen animeserie. Regissören Miyasaki har gjort massor med annan grym film tillsammans med Studio Ghibli, och det här är väl den mest kända typ. Om andar, drakar och skumma typer och sånt! Även ett grymt soundtrack av Joe Hisaishi



Grave of the fireflies
Såååå sorglig och hemsk! Den handlar om två syskon under andra världkriget i japan och huuugugghhhhshh vad fin den är. GRINVARNING. Att den är självbiografisk gör den ju inte lättare precis.

Love Hina
Över till lite mer lättsamt! Love Hina är en anime om en kille som tar över ett badpensionat bebott enbart av galna tjejer med enorma bröst, och han är världens klumpigaste. Mycket kvinnorkropp som sagt. Hur kul som helst iallafall!

Whisper of the heart
Fin och mysig liten film av studio Ghibli! Mycket katter och sånt gillar ju jag. Väldigt skön stämning genom hela alltet. Gillar mycket!


Ponyo på klippan vid havet
Ännu en av Miyazakis filmer! En lite yngre och sötare en, om två femåriga barn, fiskar, och att vilja bli en riktigt människa. Galet fina miljöer och som vanligt, crazy karaktärer!
Voices of a distant star
Den här handlar om ett par som blir skiljda åt och om hur lång tid ett sms kan ta på sig att åka från yttre rymden till jorden. Jobbigt sorgligt, jobbigt fint.
Prefect blue
Den här är mest bara obehaglig men på välgjord och fängslande så att man älskar den ändå. Om våldtäckt, förföljelse och flickband typ.
Kakurenbo
En lien kortfilm om kurragömma. Hujja vad bra den är.
Final Fantasy - Advent Children
En totalt dataanimerad film baserad på tvspelet FF Vll, lite tacky och löjlig men så jäkla cool ändå. Sjukt episk slutstrid. Och såklart, en av de bästa filmkaraktärerna; Vincent Valentine. Alltså åh, vilken man det är. Största kärleken för Amanda, 13 år.

Kommentarer
Postat av: Vic

Alltså gud, var så sjukt längesedan jag såg Elfen Lied. Borde se den igen.

2011-12-12 @ 22:38:50
URL: http://vickysue.blogg.se/
Postat av: Jessica

men se code geass!

2011-12-12 @ 22:42:24
URL: http://maskrosb4rn.blogg.se/
Postat av: bloggrecensiör

Bra inlägg som fan

2011-12-12 @ 22:47:49
Postat av: veronica

Alltså Elfen Lied!! Så jävla bra

Men har du sett AIR då? har typ aldrig gråtit så mycket till en anime

2011-12-12 @ 23:15:15
URL: http://doubtingintentions.blogg.se/
Postat av: rebecka

åh massa bra grejer ju, måste börja se igen!

2011-12-12 @ 23:32:53
URL: http://whitewhales.blogg.se/
Postat av: Pekka

Love Hina är ju sjukt mycket nostalgi! Den där data-animerade verkade ju asgrym, måste kollas in (y)

2011-12-13 @ 23:55:01
URL: http://ochjagbryrmiginte.blogg.se/
Postat av: Lo

Älskar Fruits Basket, det var en av dom första Animeserierna jag såg och jag har hela boxen.

MEN har du inte läst mangan så vet du bara ynka 30% av handlingen! Historien är så mycket mer komplicerad än vad som är med i animen och man får inte träffa alla Zodiacs där heller. Läs mangan läs mangan!!

2011-12-18 @ 17:15:20



Namn:

E-postadress:

Blogg: